Αποκαταστάθηκε το μνημείο στην «Όαση» – Δηλώσεις Καλοκαιρινού για δημοκρατικές αξίες και περιφρούρηση του δημόσιου χώρου
Στη βάση της στην πλατεία Κύπρου στην «Όαση» επέστρεψε το πρωί της Τετάρτης 24 Ιουνίου 2026 η προτομή του Νίκου Ξυλούρη, μετά τον βανδαλισμό που είχε σημειωθεί τα ξημερώματα της 21ης Απριλίου 2026. Στη διαδικασία επανατοποθέτησης παρευρέθηκαν ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός και η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Ρένα Παπαδάκη – Σκαλίδη, με τον Δήμο να προχωρά σε άμεση αποκατάσταση του μνημείου.
Αποκατάσταση της προτομής στην «Όαση»
Η προτομή του Νίκου Ξυλούρη, έργο της αείμνηστης γλύπτριας Ασπασίας Παπαδοπεράκη, επανατοποθετήθηκε στη θέση της στην πλατεία Κύπρου στην «Όαση», έπειτα από τις εργασίες αποκατάστασης που πραγματοποιήθηκαν μετά τον βανδαλισμό της 21ης Απριλίου 2026.
Η αποκατάσταση υλοποιήθηκε με τη συνδρομή του καλλιτεχνικού χυτηρίου Γαβαλά στην Αθήνα, το οποίο προχώρησε σε συντήρηση του έργου αφιλοκερδώς, ενώ τη συντήρηση της βάσης και την επανατοποθέτηση ανέλαβε καλλιτέχνης που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, ο οποίος παραβρέθηκε στην επανατοποθέτηση, τόνισε ότι ο Νίκος Ξυλούρης υπήρξε σημαντική μορφή της Αντίστασης και σημείωσε ότι η αποκατάσταση του μνημείου αποτελεί ευκαιρία επιβεβαίωσης της προσήλωσης στις δημοκρατικές αξίες.
Όπως ανέφερε, «σήμερα αποκαθίσταται η προτομή του Νίκου Ξυλούρη, του Αρχάγγελου της Κρήτης», επισημαίνοντας ότι ο Ξυλούρης αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της συλλογικής μνήμης.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στη δράση του κατά τη διάρκεια της Χούντας, κάνοντας ειδική μνεία στη συμμετοχή του στο «Μεγάλο μας Τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, στις συνεργασίες του με σημαντικούς καλλιτέχνες, καθώς και στην παρουσία του στο Πολυτεχνείο, στοιχεία που – όπως είπε – είναι χαραγμένα στη συλλογική ιστορική μνήμη.
Ο ίδιος ευχαρίστησε το καλλιτεχνικό χυτήριο Γαβαλά, τον ανώνυμο καλλιτέχνη και τις υπηρεσίες του Δήμου για την ταχεία αποκατάσταση του μνημείου, ενώ έθεσε και ζήτημα προστασίας του δημόσιου χώρου από βανδαλισμούς.
Παρέμβαση Αντιδημάρχου Πολιτισμού
Η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Ρένα Παπαδάκη – Σκαλίδη αναφέρθηκε στις άμεσες ενέργειες της δημοτικής αρχής από την πρώτη στιγμή του περιστατικού, στη μεταφορά της προτομής στο καλλιτεχνικό χυτήριο και στη διαδικασία αποκατάστασης.
Όπως σημείωσε, κατατέθηκε μήνυση κατ’ αγνώστων, ενώ ευχαρίστησε το χυτήριο και τον καλλιτέχνη που συνέβαλαν στην επανατοποθέτηση του μνημείου, το οποίο, όπως είπε, αποτελεί σημαντικό έργο της Ασπασίας Παπαδοπεράκη και σημείο αναφοράς για την πόλη.