Ηλιούπολη και Ελληνικό – Αργυρούπολη κάνουν λόγο για 2.500 ακαθάριστα στρέμματα, ενώ ο ΣΠΑΥ υποστηρίζει ότι οι εργασίες εξελίσσονται βάσει σχεδιασμού
Σε ανοιχτή αντιπαράθεση εξελίσσεται η συζήτηση για την αντιπυρική θωράκιση του Υμηττού, με τους Δήμους Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης να καταγγέλλουν σημαντικές καθυστερήσεις στους καθαρισμούς του βουνού και τον Σύνδεσμο Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ) να απορρίπτει τις αιτιάσεις, υποστηρίζοντας ότι οι εργασίες εκτελούνται κανονικά σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό.
Οι Δήμοι μιλούν για ακαθάριστες εκτάσεις και καθυστερήσεις
Με κοινό δελτίο Τύπου, οι Δήμοι Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης υποστηρίζουν ότι περίπου 2.500 στρέμματα του Υμηττού παραμένουν ακαθάριστα, παρά το γεγονός ότι η αντιπυρική περίοδος βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.
Όπως αναφέρουν, μέχρι σήμερα δεν έχει υπογραφεί σύμβαση καθαρισμού με ανάδοχο για εκτάσεις που, σύμφωνα με τους ίδιους, καθαρίζονταν συστηματικά κάθε χρόνο κατά την τελευταία πενταετία.
Οι δύο δήμοι σημειώνουν ότι πολίτες εκφράζουν καθημερινά ανησυχία για την κατάσταση του βουνού, ενώ κάνουν λόγο για εικόνα εγκατάλειψης σε περιοχές όπως η λεωφόρος Κατεχάκη, η Ηλιούπολη, η Αργυρούπολη και ιδιαίτερα η περιοχή του ΚΥΤ, όπου στο παρελθόν έχουν εκδηλωθεί πυρκαγιές.
«Η πολιτική προστασία δεν είναι επικοινωνία»
Στο κοινό τους κείμενο, οι δύο δήμοι ασκούν κριτική στη διοίκηση του ΣΠΑΥ, υποστηρίζοντας ότι η πολιτική προστασία απαιτεί έγκαιρο σχεδιασμό, προετοιμασία και ολοκληρωμένες παρεμβάσεις και όχι αποσπασματικές ενέργειες.
Παράλληλα, επισημαίνουν ότι οι απαραίτητες εργασίες θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει από τις αρχές Μαΐου, ώστε ο Υμηττός να είναι πλήρως προετοιμασμένος ενόψει της θερινής περιόδου υψηλού κινδύνου.
Οι δύο δήμοι αναφέρονται επίσης σε προβλήματα που, όπως υποστηρίζουν, έχουν επισημάνει επανειλημμένα προς τη διοίκηση του Συνδέσμου, όπως η κατάσταση των δασικών δρόμων, η λειτουργία αισθητήρων σε δεξαμενές νερού, η αξιοποίηση των καμερών επιτήρησης και άλλων κρίσιμων υποδομών πολιτικής προστασίας.
Αναφορές στον Γιάννη Κωνσταντάτο
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην προηγούμενη διοίκηση του ΣΠΑΥ υπό τον τότε πρόεδρο και δήμαρχο Ελληνικού – Αργυρούπολης, Γιάννη Κωνσταντάτο.
Σύμφωνα με τους δήμους, κατά την περίοδο 2019-2024 οι καθαρισμοί ξεκινούσαν από τις αρχές Μαΐου και ολοκληρώνονταν πριν η αντιπυρική περίοδος εισέλθει στην πιο κρίσιμη φάση της.
Παράλληλα, υποστηρίζουν ότι το Κέντρο Ελέγχου της Αργυρούπολης, οι κάμερες τεχνητής νοημοσύνης και το Περιβαλλοντικό και Επιχειρησιακό Κέντρο που λειτουργούν σήμερα αποτελούν υποδομές που δημιουργήθηκαν κατά την προηγούμενη διοίκηση του Συνδέσμου.
Η απάντηση του ΣΠΑΥ
Από την πλευρά του, ο ΣΠΑΥ κάνει λόγο για ανακριβείς εντυπώσεις και υποστηρίζει ότι οι εργασίες καθαρισμού υλοποιούνται κανονικά, με βάση την επιχειρησιακή αξιολόγηση και την προτεραιοποίηση των περιοχών υψηλού κινδύνου.
Όπως αναφέρει, έχουν ήδη ολοκληρωθεί παρεμβάσεις σε περιοχές όπως η Αγία Παρασκευή, ο Παπάγου – Χολαργός, ο Ζωγράφος, το Κορωπί, η Καισαριανή και ο Δήμος Δάφνης – Υμηττού, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη ή ολοκληρώνονται σε Βύρωνα, Αργυρούπολη, Ηλιούπολη, Μαρκόπουλο Μεσογαίας, Βάρη – Βούλα – Βουλιαγμένη και Παιανία.
Ο Σύνδεσμος επισημαίνει ότι δεν αποτελεί τον αποκλειστικά αρμόδιο φορέα για τον καθαρισμό του συνόλου του Υμηττού, αλλά λειτουργεί υποστηρικτικά προς την Πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς.
Αιχμές για προεκλογικές σκοπιμότητες
Στην ανακοίνωσή του, ο ΣΠΑΥ εκφράζει προβληματισμό για το γεγονός ότι η δημόσια αντιπαράθεση αναπτύσσεται λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου, οι οποίες είναι προγραμματισμένες για τις 25 Ιουνίου 2026.
Μάλιστα, αφήνει αιχμές προς τον πρώην πρόεδρό του Γιάννη Κωνσταντάτο, υποστηρίζοντας ότι επιχειρείται η μετατροπή ενός επιχειρησιακού ζητήματος σε πεδίο δημόσιας αντιπαράθεσης.
Ο ΣΠΑΥ τονίζει ότι δεν πρόκειται να εμπλακεί σε προεκλογικές αντιπαραθέσεις και ότι παραμένει προσηλωμένος αποκλειστικά στην αντιπυρική προστασία του Υμηττού.
Μάδης: «Με σχέδιο και ευθύνη η προστασία του Υμηττού»
Ο πρόεδρος του ΣΠΑΥ και δήμαρχος Παιανίας, Ισίδωρος Μάδης, υπογραμμίζει ότι όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις θα ολοκληρωθούν με βάση τον σχεδιασμό του Συνδέσμου και με αποκλειστικό γνώμονα την προστασία του ορεινού όγκου και των όμορων δήμων.
Όπως αναφέρει ο ΣΠΑΥ, η προστασία του Υμηττού απαιτεί σχέδιο, ιεράρχηση προτεραιοτήτων, τεκμηρίωση και συνέπεια, επισημαίνοντας ότι οι δημόσιες αντιπαραθέσεις δεν συμβάλλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου.

