Νομοτεχνική βελτίωση του Λιβάνιου προβλέπει τη δυνατότητα αποσύνδεσης των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος - Αλλαγές και στο νέο εκλογικό σύστημα
Τη δυνατότητα οι δήμοι να εισπράττουν απευθείας τα δημοτικά τέλη, χωρίς τη μεσολάβηση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, προβλέπει νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η σχετική διάταξη ανοίγει τον δρόμο για την εφαρμογή του νέου συστήματος, το οποίο, σύμφωνα με τον υπουργό, εκτιμάται ότι θα μπορεί να τεθεί σε λειτουργία από τις αρχές του 2028.
Δημοτικά τέλη χωρίς τους λογαριασμούς ρεύματος
Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής, ο Θεόδωρος Λιβάνιος εξήγησε ότι η νομοτεχνική βελτίωση προβλέπει την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, με τη σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και των συναρμόδιων υπουργείων.
Στόχος είναι να δημιουργηθεί το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο ώστε η είσπραξη των δημοτικών τελών να πραγματοποιείται με διαφορετικό τρόπο, αντίστοιχο με εκείνον της φορολογίας, χωρίς να συνδέεται πλέον με τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
Όπως επισήμανε ο υπουργός, η συγκεκριμένη αλλαγή αποτελεί διαχρονικό αίτημα τόσο των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και του ΔΕΔΔΗΕ όσο και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σε συνομιλία του με τους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο κ. Λιβάνιος εκτίμησε ότι η εφαρμογή του νέου συστήματος θα καταστεί εφικτή από τις αρχές του 2028.
Αλλαγές και στο νέο εκλογικό σύστημα
Με δεύτερη νομοτεχνική βελτίωση, ο υπουργός Εσωτερικών τροποποιεί τον τρόπο κατανομής των εδρών στα δημοτικά συμβούλια για τις αυτοδιοικητικές εκλογές που θα διεξαχθούν με το νέο σύστημα της μίας Κυριακής.
Όπως εξήγησε, εφόσον ένας συνδυασμός, ακόμη και μετά την προσμέτρηση των συμπληρωματικών ψήφων, συγκεντρώσει ποσοστό μικρότερο του 42%, η πλειοψηφία που θα διαθέτει στο δημοτικό συμβούλιο θα είναι μικρότερη.
Ενδεικτικά ανέφερε ότι, αντί μιας σύνθεσης 15-10 εδρών, θα μπορεί να διαμορφώνεται σε 14-11, εισάγοντας ένα περισσότερο αναλογικό σύστημα εκπροσώπησης.
Αντιπαράθεση με το ΠΑΣΟΚ για τις τοπικές κοινότητες
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο υπουργός Εσωτερικών απάντησε στην κριτική της βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ, Χριστίνας Σταρακά, η οποία έκανε λόγο για υποβάθμιση των τοπικών κοινοτήτων και μετατροπή των προέδρων των χωριών σε «τοποτηρητές» των δημάρχων.
Ο κ. Λιβάνιος αντέτεινε ότι οι αρμοδιότητες των κοινοτήτων παραμένουν ίδιες με εκείνες που είχαν θεσπιστεί με το πρόγραμμα «Καλλικράτης», σημειώνοντας ότι το ΠΑΣΟΚ δεν μπορεί, όπως είπε, να επικαλείται τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που το ίδιο υλοποίησε και ταυτόχρονα να ζητά την επαναφορά διαφορετικού μοντέλου λειτουργίας των κοινοτήτων.
«Το πιο συζητημένο νομοσχέδιο των τελευταίων ετών»
Ο υπουργός απέρριψε επίσης τις αιτιάσεις ότι η κυβέρνηση φέρνει αιφνιδιαστικά νέο εκλογικό σύστημα για την Αυτοδιοίκηση.
Όπως ανέφερε, είχε παρουσιάσει τις βασικές αρχές του σχεδίου ήδη στο αυτοδιοικητικό συνέδριο της Ρόδου, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε εκτενή δημόσια συζήτηση.
Παράλληλα, κάλεσε την αντιπολίτευση να καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για μεταφορά αρμοδιοτήτων από το κράτος προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σημειώνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν έχει διατυπωθεί σχετική πρόταση.
Βασίλης Σπανάκης: «Η μία Κυριακή θα αυξήσει τη συμμετοχή»
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εσωτερικών Βασίλης Σπανάκης εξέφρασε την εκτίμηση ότι το νέο σύστημα εκλογής δημάρχων και περιφερειαρχών σε μία Κυριακή θα συμβάλει στην αύξηση της συμμετοχής των πολιτών και στη μείωση της αποχής.
Όπως ανέφερε, η δυνατότητα ολοκλήρωσης της εκλογικής διαδικασίας σε μία μόνο Κυριακή δεν μειώνει τον δημοκρατικό χαρακτήρα της εκλογής, ενώ τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν από τη μη διεξαγωγή δεύτερου γύρου θα αξιοποιηθούν για τη χρηματοδότηση νέων έργων σε δήμους και περιφέρειες.
Ηλεκτρονική ψηφοφορία για τους δημότες εκτός έδρας
Ο Βασίλης Σπανάκης χαρακτήρισε σημαντική μεταρρύθμιση και την πρόβλεψη για ηλεκτρονική ψηφοφορία στις αυτοδιοικητικές εκλογές.
Όπως εξήγησε, οι δημότες που θα βρίσκονται μακριά από τον δήμο όπου είναι εγγεγραμμένοι θα μπορούν, έως και 60 ημέρες πριν από τις εκλογές, να δηλώνουν μέσω ειδικής πλατφόρμας ότι επιθυμούν να ψηφίσουν ηλεκτρονικά και να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα από ειδικά εκλογικά τμήματα σε άλλες περιοχές της χώρας.
Ο υφυπουργός σημείωσε ότι η συγκεκριμένη δυνατότητα αναμένεται να αντιμετωπίσει σε σημαντικό βαθμό την αποχή, υπενθυμίζοντας ότι στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2023 η αποχή έφθασε το 47,5% ήδη από την πρώτη Κυριακή και αυξήθηκε περαιτέρω στον δεύτερο γύρο.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, υποστήριξε ότι οι αλλαγές στον τρόπο εκλογής είχαν ανακοινωθεί εγκαίρως, τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση και δεν εισάγονται λίγο πριν από τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές.