Συνάντηση με εργαζόμενους – Κοινό αίτημα για θεσμική σταθερότητα, χρηματοδότηση και ανανέωση του πλαισίου λειτουργίας μετά το 2027
Τη σημασία της αδιάλειπτης λειτουργίας και της θεσμικής ενίσχυσης των Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας υπογράμμισε η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), κατά τη διάρκεια συνάντησης με εκπροσώπους του Σωματείου Εργαζομένων. Η ΚΕΔΕ έκανε λόγο για έναν κρίσιμο κοινωνικό θεσμό, ζητώντας τη διασφάλιση της συνέχισης της λειτουργίας του και μετά το 2027, καθώς και την ενίσχυση της χρηματοδότησης και του ανθρώπινου δυναμικού.
Συνάντηση ΚΕΔΕ με εργαζόμενους των Κέντρων Πρόληψης
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026, με τη συμμετοχή μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΚΕΔΕ και εκπροσώπων του Διοικητικού Συμβουλίου του Σωματείου Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης.
Από πλευράς ΚΕΔΕ συμμετείχαν ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, Λάζαρος Κυρίζογλου, ο Β’ Αντιπρόεδρος Γιώργος Παπαναστασίου, καθώς και τα μέλη Σίμος Δανιηλίδης και Βαγγέλης Μπαρμάκος.
«Αναγκαία η θεσμική και λειτουργική ενίσχυση»
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης επιβεβαιώθηκε η κοινή θέση ότι η αδιάλειπτη λειτουργία των 75 Κέντρων Πρόληψης, η έγκαιρη ανανέωση της Προγραμματικής Σύμβασης μετά το 2027, η θεσμική ενίσχυση του πλαισίου λειτουργίας τους και η διασφάλιση της εργασιακής σταθερότητας του προσωπικού αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τη συνέχιση του έργου τους.
Παράλληλα, τονίστηκε η ανάγκη ενεργού συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον σχεδιασμό και την υλοποίηση πολιτικών πρόληψης, με στόχο την ενδυνάμωση των τοπικών κοινωνιών.
Τα Κέντρα Πρόληψης ως κοινωνικός θεσμός
Όπως επισημάνθηκε, τα Κέντρα Πρόληψης αποτελούν διαχρονικά έναν ιδιαίτερα σημαντικό θεσμό, με καθοριστική συμβολή στην πρόληψη των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας.
Επί περισσότερες από τρεις δεκαετίες, αναπτύσσουν δράσεις σε σχολεία, οικογένειες, κοινωνικούς φορείς και ευάλωτες ομάδες, προσφέροντας υπηρεσίες ουσιαστικής κοινωνικής στήριξης σε τοπικό επίπεδο.
Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η ΚΕΔΕ υπενθύμισε ότι συμμετέχει επί σειρά ετών ως συμβαλλόμενο μέρος στην κεντρική Προγραμματική Σύμβαση με το Υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΠΑΕ, το Υπουργείο Εσωτερικών και την ΕΕΤΑΑ, συμβάλλοντας στη διοίκηση, λειτουργία και χρηματοδότηση των Κέντρων Πρόληψης.
Όπως σημειώθηκε, η διαχρονική αυτή συμμετοχή, σε συνδυασμό με την οικονομική συνεισφορά των δήμων, αναδεικνύει τον κομβικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη διατήρηση και ανάπτυξη του θεσμού.
Διασφάλιση θεσμικού πλαισίου και μετά το 2027
Κατά τη συνάντηση επισημάνθηκε ότι οι γενικές διατάξεις του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν μεταβάλλουν το ειδικό καθεστώς λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης, ούτε επηρεάζουν τη συμμετοχή των ΟΤΑ στις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες που τα λειτουργούν.
Η ΚΕΔΕ επανέλαβε τη θέση της υπέρ της συνέχισης της λειτουργίας των Κέντρων και μετά το 2027, καθώς και της ενίσχυσής τους με επαρκές ανθρώπινο δυναμικό και διευρυμένες υπηρεσίες στον τομέα της ψυχικής υγείας.
«Η πρόληψη είναι επένδυση υψηλής κοινωνικής αξίας»
Η ΚΕΔΕ υπογράμμισε ότι η πρόληψη αποτελεί επένδυση υψηλής κοινωνικής αξίας και ότι η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει τη θεσμική συνέχεια, τη διοικητική σταθερότητα και τη βιώσιμη χρηματοδότηση των Κέντρων Πρόληψης.
Παράλληλα, τόνισε ότι η αποτελεσματική πολιτική πρόληψης προϋποθέτει στενή συνεργασία της Πολιτείας με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ενεργή συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών.
Η ΚΕΔΕ υπενθύμισε ότι με απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου στις 23 Ιουλίου 2024 είχε ζητήσει τη διατήρηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης ως αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών, ώστε να διασφαλίζεται ο τοπικός χαρακτήρας των παρεμβάσεών τους και ο εθνικός συντονισμός.