Η δημοτική αρχή Αηδόνη βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με τη σοβαρότερη πολιτική κρίση από την ανάληψη των καθηκόντων της
Μέσα σε λίγες μέρες, δύο Αντιδήμαρχοι, η Βίκυ Κακαμπούκη και η Ασπασία Τζιτζικάκη, επέλεξαν να παραιτηθούν και να ανεξαρτητοποιηθούν, εκτοξεύοντας βαρύτατες καταγγελίες κατά του Δημάρχου και του στενού του περιβάλλοντος.
Το πολιτικό ενδιαφέρον δεν βρίσκεται στις παραιτήσεις καθαυτές. Βρίσκεται στο γεγονός ότι δύο κορυφαία στελέχη της διοίκησης, που μέχρι χθες υπερασπίζονταν δημόσια το εγχείρημα Αηδόνη, περιγράφουν με διαφορετικά λόγια την ίδια εικόνα: μια διοίκηση σε αποσύνθεση, χωρίς σχέδιο, χωρίς συνοχή και χωρίς ουσιαστική ηγεσία.
Οι δύο πρώην αντιδημάρχοι δεν μιλούν για αστοχίες ή επιμέρους λάθη. Περιγράφουν ένα μοντέλο διοίκησης που έχει αποτύχει πολιτικά, κοινωνικά και διοικητικά.
Μιλούν για συγκεντρωτισμό, για αποφάσεις που λαμβάνονται από κλειστό κύκλο προσώπων, για απαξίωση στελεχών, για έλλειψη διαλόγου, για εσωτερικούς μηχανισμούς και παραγοντισμούς που υποκαθιστούν τη συλλογική λειτουργία.
Μιλούν για έναν Δήμο που παραμένει στάσιμος, χωρίς αναπτυξιακό αποτύπωμα, χωρίς έργο, χωρίς σαφή προσανατολισμό για το μέλλον.
Μιλούν για μια διοίκηση που επενδύει περισσότερο στη διαχείριση της εικόνας της παρά στην επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας.
Το πιο ηχηρό στοιχείο, όμως, είναι ότι οι ίδιες οι πρώην Αντιδήμαρχοι αμφισβητούν ευθέως την ικανότητα του Δημάρχου να διοικήσει έναν από τους μεγαλύτερους και ταχύτερα αναπτυσσόμενους δήμους της Ανατολικής Αττικής.
Η Βίκυ Κακαμπούκη κάνει λόγο για Δήμο «χωρίς ηγεσία και χωρίς πυξίδα», για νεποτισμό, παραγοντισμό και περιβάλλον που καλλιεργεί εσωτερικές συγκρούσεις αντί να λύνει προβλήματα.
Η Ασπασία Τζιτζικάκη περιγράφει μια διοίκηση που έχει εξαντλήσει τα πολιτικά και διοικητικά της όρια, όπου η διαφορετική άποψη αντιμετωπίζεται ως απειλή και η σιωπή επιβραβεύεται περισσότερο από τη δημιουργική συμμετοχή.
Το κοινό κατηγορητήριο είναι πλέον αδύνατο να αγνοηθεί.
Όπως λένε έμπειροι παρατηρητές «Όταν δύο στελέχη που συμμετείχαν στον πυρήνα της διοίκησης καταλήγουν δημόσια στα ίδια συμπεράσματα, δεν μπορεί κανείς να μιλά για προσωπικές πικρίες ή μεμονωμένα περιστατικά.
Πρόκειται για ευθεία αμφισβήτηση της λειτουργίας, της αποτελεσματικότητας και της πολιτικής αξιοπιστίας της δημοτικής αρχής».
Το αφήγημα της «Έξυπνης και Ανθρώπινης Πόλης» καταρρέει πλέον από τα ίδια τα στελέχη που το υπηρέτησαν.
Και το ερώτημα που πλανάται πλέον πάνω από το Δημαρχείο Παλλήνης είναι απλό:
Πόσοι ακόμη συμμερίζονται τις ίδιες διαπιστώσεις αλλά δεν έχουν ακόμη μιλήσει δημόσια;
Οι πολίτες της Παλλήνης, της Ανθούσας και του Γέρακα παρακολουθούν μια διοίκηση που εμφανίζει ολοένα και εντονότερα σημάδια εσωτερικής διάλυσης, με δημόσιες συγκρούσεις, αποχωρήσεις στελεχών και καταγγελίες που προέρχονται όχι από την αντιπολίτευση αλλά από τους ίδιους τους μέχρι χθες συνοδοιπόρους του Δημάρχου.
Η διοίκηση Αηδόνη δεν βρίσκεται απλώς σε δύσκολη θέση.
Βρίσκεται αντιμέτωπη με μια βαθιά κρίση εμπιστοσύνης και νομιμοποίησης, η οποία πλέον εκδηλώνεται δημόσια και από το εσωτερικό της.
Και αυτό είναι ίσως το πιο ανησυχητικό μήνυμα για το υπόλοιπο της θητείας της.
«Αποχωρώ από μια αντίληψη διοίκησης που έχει εξαντλήσει τα όριά της»
Στην επιστολή παραίτησής της, η κ. Τζιτζικάκη αναφέρει ότι η απόφασή της δεν αποτελεί αποτέλεσμα μιας μεμονωμένης διαφωνίας, αλλά προϊόν μιας μακράς περιόδου προβληματισμού για τη λειτουργία της δημοτικής αρχής.
Όπως επισημαίνει, το 2023 συμμετείχε στην παράταξη πιστεύοντας σε μια «συμμετοχική, ανοιχτή και δημοκρατική αυτοδιοίκηση, με αξιοκρατία, διαφάνεια και ουσιαστική σύνθεση απόψεων». Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, οι προσδοκίες αυτές δεν επιβεβαιώθηκαν.
«Δεν αποχωρώ από μια θέση. Αποχωρώ από μια αντίληψη διοίκησης που έχει εξαντλήσει τα όριά της», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Η ανάρτηση της κ. Τζιτζικάκη
Αγαπημένοι μου φίλοι μου,
Γνωριζόμαστε χρόνια πια. Και γνωρίζετε πως σας μιλάω πάντα από την καρδιά μου.
Αυτή ήταν πάντοτε η βάση της σχέσης εμπιστοσύνης που έχουμε χτίσει.
Γι’ αυτό και σήμερα σας μιλώ με καθαρή συνείδηση και απόλυτη βεβαιότητα για την απόφαση που ανακοινώνω.
Με απόλυτη ευθύνη απέναντι σας, υποβάλλω την παραίτηση μου από την θέση της Αντιδημάρχου Παιδείας και δηλώνω την ανεξαρτητοποίηση μου από την δημοτική παράταξη ”Έξυπνη και Ανθρώπινη Πόλη”
Το 2023 αποφάσισα να συμμετάσχω σε μια προσπάθεια που πίστεψα ότι θα μπορούσε να φέρει μια διαφορετική αντίληψη στην διοίκηση του Δήμου Παλλήνης.
Πιστεψα σε μια αυτοδιοίκηση συμμετοχική, ανοιχτή, δημοκρατική, με αξιοκρατία, διαφάνεια και ουσιαστική σύνθεση απόψεων.
Αυτά μας υποσχέθηκε ο Χρήστος Αηδονης.
Δυστυχώς η πραγματικότητα διέψευσε αυτές τις προσδοκίες. Και γι’ αυτό νιώθω την ανάγκη να λογοδοτησω απέναντι σας.
Η απόφαση μου δεν αποτελεί προϊόν μιας συγκυριακής διαφωνίας. Είναι το συμπέρασμα μιας μακράς και επιμονής προσπάθειας να υπηρετήσω τον θεσμικό μου ρόλο μέσα σε ένα περιβάλλον που σταδιακά απομακρυνόταν από τις παραπάνω αρχές για τις οποίες ζήτησα την στήριξη σας και δεσμεύθηκα να υπηρετώ.
Δεν αποχωρώ από μια θέση.
Αποχωρώ από μια αντίληψη διοίκησης που έχει εξαντλήσει τα όρια της.
Μια αντίληψη βαθιά συγκεντρωτική, όπου οι αποφάσεις λαμβάνονται από έναν στενό κύκλο προσώπων. Ακόμα και ο διάλογος γίνεται προσχηματικά, όταν ο κόμπος φτάσει στο χτένι, και ποτέ ουσιαστικά.
Οι αντιδήμαρχοι και οι δημοτικοί σύμβουλοι καλούνται συχνά να διαχειριστούν ευθύνες χωρίς να διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία, τις προϋποθέσεις και την υποστήριξη για να τις ασκήσουν αποτελεσματικά.
Και όταν αυτά τα ζητήματα επισημαίνονται, συχνά αντιμετωπίζονται ως προβλήματα εκείνοι που τα αναδεικνύουν , και όχι τα ίδια τα προβλήματα. Όταν η σιωπή επιβραβεύεται και ο προβληματισμός αποθαρρύνεται, τότε το πρόβλημα δεν είναι λειτουργικό. Είναι βαθιά πολιτικό.
Ακόμα και μετά την πρόσφατη δημόσια διαφωνία δίκη μου και συναδέλφων για επιλογές της διοίκησης δεν προτάθηκε ο διάλογος, αλλά οι διαρροές.
Όλα κάτω από το χαλί.
Η σκόνη πια το σήκωσε.
Για εμένα , η σιωπή είναι συνενοχή στη διαιώνιση αυτής της κατάστασης.
Μια κατάσταση, που δεν φέρει και τα αναμενόμενα αποτελέσματα στην Ανθούσα, στον Γέρακα, και την Παλληνη.
Καμία εξέλιξη σε υποδομές, καθημερινότητα, ποιότητα ζωής.
Η απόσταση ανάμεσα στις εξαγγελίες και στα αποτελέσματα είναι πλέον χαώδης. Οι εργαζόμενοι του Δήμου δίνουν καθημερινά μάχες κάτω από δύσκολες συνθήκες και οι δημότες δικαιούνται πολύ περισσότερα από διαρκείς δικαιολογίες, και επικοινωνιακές διαχειρίσεις και μεταθέσεις ευθυνών.
Η εμπιστοσύνη των πολιτών δεν είναι ένα ανεξάντλητο κεφάλαιο.
Ένας Δήμος δεν μπορεί να πορεύεται με μοναδικό σχέδιο τη διαχείριση της εικόνας και του προσωπικού προφίλ του Δημάρχου.
Οφείλει να παράγει έργο, να δίνει λύσεις, να σχεδιάζει το μέλλον και να λογοδοτεί για τα αποτελέσματα του.
Η σχέση εμπιστοσύνης που έχω χτίσει μαζί σας δεν μου επιτρέπει να προσποιούμαι ότι όλα βαίνουν καλώς. Και πιστέψτε με από την δουλειά μου ξέρω καλά τι σημαίνει προσποίηση.
Έμαθα στη ζωή μου να εκτίθεμαι δημόσια για όσα πιστεύω, Και σήμερα πιστεύω βαθιά ότι ο Δήμος μας παραμένει στάσιμος, χάνοντας χρόνο, ευκαιρίες και δυναμική, εγκλωβισμένος σε μια διοίκηση που αδυνατεί να μετατρέψει τις υποσχέσεις σε αποτέλεσμα.
Γνωρίζω ότι κάποιοι θα μιλήσουν για το ”δις εξαμαρτείν ”. Δεν θα διαφωνήσω με τη σκέψη τους. Προτιμώ, όμως, το κόστος της αλήθειας από την άνεση της σιωπής.
Αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη, αλλά και το κόστος των επιλογών μου.
Γιατί προτιμώ να κριθώ για το θάρρος να φύγω όταν το επιβάλλει η συνείδηση μου, παρά για την σιωπή μου ενώ γνώριζα, ενώ βιώνω αυτά που βιώνετε και εσείς. Γιατί πάνω απ’ όλα είμαστε πολίτες αυτού του τόπου.
Αποχωρώ με βαθιά ανησυχία για την πορεία του Δήμου Παλλήνης.
Παραμένω παρούσα στα δημοτικά πράγματα, πίστη στην εντολή που μου έδωσαν οι πολίτες και αποφασισμένη να συνεχίσω να υπηρετώ τον τόπο με ανεξαρτησία, ειλικρίνεια και αίσθημα ευθύνης.
Ο Δήμος Παλλήνης αξίζει περισσότερα.
Με εκτίμηση
Ασπασία Τζιτζικακη
Ανεξαρτητη Δημοτική Σύμβουλος
Δήμου Παλλήνης