Το σχέδιο του Δήμου Αθηναίων για ασφαλή κυκλοφορία, οργανωμένη στάθμευση και σαφείς κανόνες μικροκινητικότητας
Ο Δήμος Αθηναίων ολοκληρώνει την εφαρμογή ενός νέου, εκτενούς κανονισμού κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα ηλεκτρικά πατίνια και τα υπόλοιπα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.). Μετά τη φάση της διαβούλευσης, το σχέδιο προχωρά προς έγκριση από τις Δημοτικές Κοινότητες και το Δημοτικό Συμβούλιο, με στόχο την οριστική θέσπιση κανόνων που θα ρυθμίζουν τη χρήση τους στην πόλη.
Η αυξανόμενη παρουσία των ηλεκτρικών πατινιών έχει προκαλέσει σημαντικές πιέσεις στον δημόσιο χώρο, δημιουργώντας προβλήματα άναρχης στάθμευσης και επικίνδυνης οδήγησης. Ο Δήμος επιδιώκει να εντάξει οργανωμένα τη μικροκινητικότητα στην καθημερινότητα, διασφαλίζοντας ασφάλεια για πεζούς, ΑμεΑ και ποδηλάτες, και ομαλή συνύπαρξη με τα υπόλοιπα μέσα μετακίνησης. Ο κανονισμός βασίζεται σε επιστημονική τεκμηρίωση και συζητήσεις με εταιρείες μίσθωσης, συγκοινωνιολόγους και πολίτες.
Ο νέος κανονισμός ενσωματώνει τα Ε.Π.Η.Ο. στο πλαίσιο του Κ.Ο.Κ., προβλέποντας ειδικούς όρους για την κίνησή τους. Έχουν χαρτογραφηθεί ζώνες επιτρεπόμενης κυκλοφορίας, καθώς και περιοχές όπου η χρήση απαγορεύεται πλήρως ή επιτρέπεται μόνο με μειωμένη ταχύτητα.
• Πλήρης απαγόρευση ισχύει στην περιοχή γύρω από την Ακρόπολη, στο ιστορικό κέντρο, στα άλση και στους πεζόδρομους της Ερμού και της Αιόλου.
• Σε Ψυρρή και πεζόδρομο Κεραμεικού, καθώς και σε κάθε πεζόδρομο και κοινόχρηστο χώρο, η ταχύτητα περιορίζεται στα 6 χλμ/ώρα.
• Η κίνηση σε πεζοδρόμια απαγορεύεται· οι χρήστες υποχρεούνται να κινούνται ως πεζοί, έχοντας το όχημα στο πλάι.
• Δεν επιτρέπεται η χρήση Ε.Π.Η.Ο. σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα.
• Οι εταιρείες μίσθωσης υποχρεούνται να διαθέτουν λογισμικό περιορισμού ταχύτητας.
Η στάθμευση για τους ιδιώτες υπόκειται σε συγκεκριμένους κανόνες:
• Υποχρεωτική ελεύθερη δίοδος 1,5 μέτρου για τους πεζούς.
• Απαγόρευση στάθμευσης σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων και σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους.
Για τις εταιρείες, η στάθμευση επιτρέπεται αποκλειστικά σε 124 προκαθορισμένους χώρους σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες, με συνολικά 1.574 θέσεις. Κάθε θέση έχει διαστάσεις 1,3 × 0,4 μ., ενώ μια ζώνη μαζικής στάθμευσης μπορεί να φιλοξενεί έως 10 θέσεις και 4 εταιρείες. Οι χρεώσεις ανά θέση διαφοροποιούνται ανά Δημοτική Κοινότητα, κυμαίνοντας από 60 έως 120 ευρώ ετησίως.
Η αδειοδότηση των εταιρειών προβλέπει ετήσια διαδικασία αξιολόγησης, με μέγιστο δικαίωμα χρήσης έως το 40% των διαθέσιμων θέσεων κάθε ζώνης. Η διαγράμμιση και η διαμόρφωση των χώρων γίνονται υπό την επίβλεψη του Δήμου, σε συνεργασία με τις εταιρείες.
Ο κανονισμός προβλέπει πρόστιμα, απομάκρυνση παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και δυνατότητα ανάκλησης άδειας.
• Εφαρμόζονται οι κυρώσεις του Κ.Ο.Κ.
• Η Δημοτική Αστυνομία και η ΕΛΑΣ θα πραγματοποιούν ελέγχους για ταχύτητα και συμμόρφωση με τις απαγορευμένες ζώνες.
• Προβλέπεται πραγματικός χρόνος παρακολούθησης των οχημάτων μέσω ειδικού λογισμικού της ΔΑΕΜ.
• Οι εταιρείες υποχρεούνται να φέρουν μοναδικό σειριακό αριθμό σε κάθε όχημα.
Η εφαρμογή του κανονισμού θα συνοδευτεί από διαμόρφωση και σήμανση των ειδικών θέσεων στάθμευσης, ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης των θέσεων και ενημερωτική καμπάνια προς χρήστες και εταιρείες.