Τι αναφέρει σε συνέντευξή του ο δήμαρχος Αθηναίων
Σε κλίμα έντονης δυσαρέσκειας απέναντι στην κυβερνητική διαχείριση των μεγάλων έργων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας περιέγραψε μια πόλη που μένει πίσω εξαιτίας καθυστερήσεων, γραφειοκρατικών αδιεξόδων και αποφάσεων που, όπως υποστηρίζει, αποδυναμώνουν τον ρόλο των δήμων. Από τη Βασιλίσσης Όλγας που παραμένει επί έξι χρόνια κλειστή μέχρι τη συρρίκνωση κρίσιμων αρμοδιοτήτων του Δήμου Αθηναίων, ο δήμαρχος σκιαγράφησε ένα τοπίο όπου η κεντρική διοίκηση εμφανίζεται, κατά την άποψή του, περισσότερο ως εμπόδιο παρά ως σύμμαχος στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Ο Δούκας επανέφερε πρώτο το θέμα της Βασιλίσσης Όλγας, ενός έργου μόλις μισού χιλιομέτρου που έχει μετατραπεί σε σύμβολο καθυστερήσεων. Παρά το γεγονός ότι έχει ολοκληρωθεί κατά 90%, το έργο παραμένει παγωμένο επί έξι χρόνια, με την κυκλοφορία να επιβαρύνεται έως το Σύνταγμα. Όπως εξήγησε, η αρμοδιότητα ανήκει στην εταιρεία «Ανάπλαση», από την οποία ο Δήμος Αθηναίων είχε αποκλειστεί πριν αναλάβει ο ίδιος. Ο εργολάβος, είπε, δηλώνει ότι του οφείλονται 2,5 εκατομμύρια ευρώ και δεν μπορεί να προχωρήσει, γεγονός που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο νέας παρατεταμένης καθυστέρησης εάν «σπάσει» η σύμβαση.
Στη συνέχεια ο δήμαρχος μίλησε για μια «συγκρουσιακή» σχέση κυβέρνησης–δήμων, τονίζοντας ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δέχεται συστηματικά πιέσεις και περιορισμούς. Υπενθύμισε ότι στις 16 Δεκεμβρίου οι δήμοι θα παραμείνουν κλειστοί σε ένδειξη διαμαρτυρίας, τη στιγμή που κρίσιμες υπηρεσίες, όπως οι πολεοδομίες και το Γηροκομείο, έχουν αφαιρεθεί από τις αρμοδιότητες του Δήμου Αθηναίων, δημιουργώντας σημαντικά λειτουργικά κενά.
Αναφερόμενος στη γενικευμένη εικόνα των πεζοδρομίων, ο Δούκας παραδέχθηκε ότι η κατάσταση είναι «δραματική» και αποτέλεσμα πολλών ετών εγκατάλειψης. Ήδη, όπως είπε, έχουν ξεκινήσει στοχευμένες παρεμβάσεις σε κάθε δημοτική κοινότητα, με συνδυασμό νέων κατασκευών και άμεσων επιδιορθώσεων στα πιο προβληματικά σημεία, ώστε να ανακτήσει η πόλη μια στοιχειώδη προσβασιμότητα.
Ειδικό βάρος έδωσε στο ζήτημα της αστικής θερμότητας και της έλλειψης πρασίνου, υπενθυμίζοντας ότι ο στόχος για μείωση της αισθητής θερμοκρασίας κατά πέντε βαθμούς Κελσίου απαιτεί μαζική φύτευση δέντρων. Ο δήμος, τόνισε, έχει ήδη φυτεύσει 5.000 δέντρα τον πρώτο χρόνο και θα φτάσει τα 25.000 στην πενταετία, δημιουργώντας μικροδάση και βελτιώνοντας το μικροκλίμα της πρωτεύουσας.
Για το κυκλοφοριακό, ο δήμαρχος υπογράμμισε ότι η κατάσταση δεν μπορεί να αλλάξει χωρίς ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών. Το 2024 χάθηκαν 500.000 δρομολόγια λεωφορείων λόγω έλλειψης οδηγών, ενώ οι συρμοί του μετρό φτάνουν πλέον ανά έξι λεπτά αντί για τρία. Η αποκατάσταση της συχνότητας, σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους, θα ισοδυναμούσε με τη λειτουργία μιας νέας «λεωφόρου» 110 χιλιομέτρων. Παράλληλα, ο δήμος έχει ολοκληρώσει τη μελέτη για επτά νέες γραμμές δημοτικής συγκοινωνίας και έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση. Αναγνώρισε ότι μέτρα όπως η αλλαγή του ωραρίου τροφοδοσίας κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν αρκούν για να λύσουν το πρόβλημα.
Τέλος, για την ανάπλαση του Βοτανικού, ο Δούκας διαβεβαίωσε ότι το έργο προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Τόνισε ότι πρόκειται για μια παρέμβαση πρωτόγνωρης κλίμακας για τα δεδομένα ενός δήμου, με έργα πρασίνου που ξεπερνούν σε έκταση τον Εθνικό Κήπο και μεταμορφώνουν μια περιοχή που για χρόνια λειτουργούσε ως χωματερή. Με την εξέλιξη αυτής της ανάπλασης, ο δήμος φιλοδοξεί να αποδείξει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να υλοποιεί μεγάλου εύρους έργα, παρά τα εμπόδια που —όπως υποστηρίζει ο δήμαρχος— θέτει η κεντρική διοίκηση.